Ines flyttade grävlingsungen från köket till vardagsrummet. Det
satt redan en räv och ett får i soffan där. Hon satte grävlingen
bredvid dem.
“Jag kan inte hitta mamma Grävling”, sa grävlingen. “Vet ni
var hon är?”
“Nej”, sa räven.
“Nej”, sa fÃ¥ret.
Det var en vanlig scen i dockskåpet. Jag kunde ta del av den
genom att justera dagstidningens pappersridå över köksbordet
framför mig. Vi bodde i en liten lägenhet. Man kunde se allt.
Om man ville.
Egentligen ville jag inte det. Jag hade redan sett det många
gånger förut. Det var samma pjäs och samma ensemble som
vanligt. För att ha så stor fantasi var hon märkligt förtjust i
upprepningar, den lilla teaterregissören. Men det var väl alla
barn. Hade de väl fått för sig att världen skulle vara på ett visst
sätt var de nöjda med att upprepa det, igen och igen, även om
det gick tvärsemot alla indikationer på att världen kunde vara
annorlunda.
Ines fortsatte sin pjäs, omedveten om att det numera satt en
kritiker i publiken. Hon hade flyttat ut fabelns tre djur
utanför dockskåpet nu och lät dem gå runt och leta där på
golvet bland högarna med gamla tidningar i skuggan av
kartongerna längs väggen. Det var ingen vidare ordning på
någonting i lägenheten längre. Det hade varit mycket att stå i.
Mycket som behövde göras. Det ena efter det andra. Det
fanns gränser för vad –
“Det finns spÃ¥r här!” Ines grävlingsröst fyllde rummet.
“Vi följer dom!” Hennes rävröst den här gÃ¥ngen.
Hon var bra på röster och imitationer. Hennes grävling lät
som en hes Sven Wollter. På ett ungefär i alla fall. Fråga mig
inte varför. Räven lät som om den gick på en blandning av
helium och opium. Kanske skulle hon bli röstskådespelare
när hon blev stor. Det fanns värre yrken. Det var jag den
första att erkänna; ingenjör var inte så rockigt direkt.
Ändå hade det gått lång tid innan hon börjat säga något
överhuvudtaget. Hon hade tigit sig igenom sina första år i
livet, låtit sina ögon tala istället, underligt uttrycksfulla i sin
gråhet och dimma, medan hon assimilerade sin mors alla
röster ur sagorna, som om hon hade ett begränsat antal ord
att använda, och inte ville slösa bort dem innan hon lärt sig
alla språkets och röstens nyanser. Men det var länge sen nu.
Mycket hade ändrats.
Både för henne och mig.
Jag hade svårt att veta hur mycket hon förstod av det, trots att
jag var den med mest erfarenhet av att tolka henne. Men det
var ju aldrig mer än just det: tolkningar. Och jag: inte mycket
mer än en kritiker, upptagen med att dekonstruera hennes
teatervärld. Hon byggde upp och jag rev ner. En märklig
relation. Men visst fanns ett ömsesidigt beroende där ändå. Det
gjorde det ju. Men var det sunt eller inte, att låta henne hålla
på med sin teater? Inte visste väl jag. Säkert ingen annan
heller. Men det gav henne ro – ett annars väldigt svårnått
tillstånd för henne – och det skonade henne från de värsta
mardrömmarna, de där som fortsatte fast man höll om henne,
halvvaken med ögonen öppna i ljuset från lampan vid sängen.
På kort sikt var det väl bra fick man tro. Jag kunde ändå inte
se längre än så. Tiden krökte sig och försvann bakom
morgondagens horisont. På det viset var vi båda barn nu: våra
blickar fastnade på det vi hade närmast framför oss. Att aktivt
fästa blicken på det man ville, om det så var i nästa årtionde,
det var ett privilegium hon ännu inte fått och som jag inte
längre hade kvar.
Fabelns djur marscherade efter varandra över trasmattan nu,
grävlingen, räven och fåret på rad, över ränder i brunt och
grått, genom fransarna vid varpens slut, in i skuggan under
fåtöljen i hörnet, hela tiden på rad, flyttade noggrant av Ines
små händer, ett steg i taget, som om teatern filmatiserades
med stop motion animering.
Jag nynnande lite pÃ¥ Camille Saint-Saëns ‘Djurens karneval’.
Det var passande på något sätt, och filmen behövde ju ett
ljudspår, även om den var fin i tystnad också. Nu fanns det
visserligen ingen grävling i Saint-Saëns karneval, men med lite
fantasi kunde väl ett lejon målas svartvitt och spela dess roll
för en stund. Man fick inte vara petig med såna saker. Ett lejon
är en grävling är en människa i fabelns värld där allt är tillåtet.
För en stund trodde jag till och med på det. Det var en sån dag.
Allt fick gå.
Ines viftade med handen runt sitt vänstra öra, reflexmässigt,
som för att rensa mitt ovälkomna nynnandes flygfän ur luften
där. Det var inte så dumt tänkt ändå, att hon kunde
kontrollera ljudet med sina händer, precis som hon
kontrollerade djuren i karnevalen över golvet och in i skuggan
under fåtöljen. Jag tystnade. Lät dagstidningens ridå gå ner
igen. Lät henne fortsätta i fred för en stund.
Det stod samma saker i tidningen som det alltid gjorde. SÃ¥na
där stora och viktiga saker. Men hade jag lärt mig en sak de
senaste veckorna var det detta: Det fanns tillfällen när det inte
gick att läsa om stora och viktiga saker i tidningen. Ibland gick
det bara inte. Det var så nu. Jag rev ur en sida och vek ett
flygplan istället. Det tog sig knappt över bordskanten när jag
kastade det. Inte var det vackert heller. Mest bara patetiskt.
“Du kan inte”, sa Ines. Precis som alla andra hade hon en
tendens att säga det uppenbara.
Men nej, jag kunde väl inte. Det fanns mycket jag inte kunde.
Mycket jag hoppats aldrig behöva lära mig. Nåväl. Jag vek ett
plan till. Det kom inte längre. Ines lämnade djuren under
fåtöljen och visade hur man gjorde. Man skulle tydligen vika
det flera gånger för att det var så tunt eller nåt sånt. Hon
kunde det där hon. Hennes plan flög så rakt och så snabbt och
så rätt in i väggen att man kunde tro att det skulle fortsätta
genom den och vidare ut i luften och ljuset i parken på andra
sidan. Det gjorde det inte.
Hon satte sig på golvet igen. Hon hade viktigare saker att
göra än att lära sin far vika pappersflygplan; hon hade en
grävling att hitta. I hennes miniatyrvärld var det egentligen inte
så svårt. Hon hade mest bara dragit ut på det för spänningens
skull. Men nu var det nog. Det hade gått tillräckligt med tid.
Publiken stod inte ut med mer.
Hon hade lösningen: med allsmäktiga händer lyfte hon en
kantstött margarinburk i plåt, och se där: en grävling! Se så
enkelt det var. Grävlingarna var återförenade. Alla var lyckliga.
Ridå. Hon log. Hon applåderade. Hon skrattade – som om allt
var som det skulle.
Text av Erik Malmberg
Skriv en kommentar