Ett 40-tal litteraturskapare från spridda delar av Sverige infann sig på Café Mandeltårtan i Ronneby. Detta för den mycket intressanta dagen där tyngdpunkten låg på vilka möjligheter man har att nå ut med sitt skrivande, kanske på ett etablerat förlag eller genom egenutgivning.
Dagen var ett arrangemang iscensatt av Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg. Som första punkt välkomnade dagens arrangör Camilla Carnmo författaren till ”Livet i all enkelhet” Tina K Persson upp på scenen. Hon kom att sätta ett bra anslag för dagen, då hon ur sin debutroman, som släpptes i oktober förra året, kom att bjuda på en stunds fin högläsning ur boken. Där får vi följa Christina som väljer att gå i kloster. Det blir inte som hon tänkt sig och livets frågor ställs på sin spets i denna kittlande läsupplevelse som spänner över flera genrer.
Efter detta spännande smakprov så äntrades då scenen av en av dagens huvudtalare, nämligen Ida Andersen som är författare och översättare från Växjö, bosatt i Malmö. Hon har gett ut flera diktsamlingar, en roman och en fackbok på eget och mindre förlag och slog igenom på bred front i somras när Bokförlaget Polaris gav ut hennes roman ”I oxögat”. Ida berättade att hon började sin skrivarbana som prosaförfattare när hon studerade på universitetet. I början av 90-talet skrev hon då tillsammans med några andra boken ”Paria”. Ida som alltid velat bli författare, fick se sin dröm bli verklighet 2004. Då debuterade hon med sin egen diktsamling ”Där du alltid är”. Det var då Kalle Höglund som gav tummen upp för en utgivning hos vänsterorienterade Hägglunds förlag som inte är helt okontroversiellt med utgivningar av bland andra Jan Myrdal samt ”Mein Kampf” 1992.
– Jag ville ge ut på ett förlag som gav en viss kvalitetssäkring. Och detta uppfylldes. Jag fick stor frihet att utforma utseendet och omslag. Det var stort för mig att då få bli utgiven, menar Ida.
År 2007 sågs fortsättningen på Idas författarresa. Då utkom på eget förlag tillsammans med fotografen Åsa Nyhlén faktaboken ”Stenminnen” som belyser de fantastiska småländska stenmurarna. Hon kom då att få bra nytta av sina studier, då boken krävde mycket researcharbete. Ekonomiskt stöd för bokens utgivning gavs från Jordbruksverket, Länsstyrelsen och Region Kronoberg.
– Vi ville ha en bok med hög kvalitet och fina bilder. Vi tog hand om allt och fick kontakt med ett italienskt tryckeri i Verona som kunde leverera hög kvalitet. Vi sökte då även vidare litteraturstöd från Kulturrådet som beviljades, men vi fick även ta banklån.
Litteraturstödet är en hjälp till produktionen samt att de även köper in ett visst antal böcker. En sak som är mycket bra är att som förlag går det att söka stöd i förväg för upp till 4000 exemplar. Ida delger oss vidare att intresset för boken ”Stenminnen” var mycket stort och menar att de skulle kanske tryckt upp fler exemplar. Men med facit är ju allt enkelt.
Arbetet med bokens tillblivelse var även mycket fysiskt ansträngande då varje bok vägde nästan två kilo och 4000 exemplar skulle tryckas. Mycket av marknadsföringen gjorde de själva, vilket givetvis är ett mycket bra sätt att spara pengar.
– Vi skickade även ut recensionsexemplar. Glädjande var att boken kom att sälja sig mycket själv, berättar Ida och fortsätter:
– Vi blev ofta inbjudna till hembygdsföreningar och kunde sälja boken där. Det gick så pass bra att vi kunde betala tillbaka banklånet och hade varsin halvtidslön. Detta är nog tack vare typ av bok, hade det varit en roman hade det nog inte fungerat, tror Ida.
År 2016 så sågs i ljuset Idas första roman ”Här slutar allmän väg” en skildring av en ung flickas liv i hippiemiljö på den småländska landsbygden. Då insåg hon på allvar hur mycket jobb som krävdes. Manuset skickades in, men det hände inget och Ida blev refuserad flera gånger. Hon tog då hjälp av lektör, då självförtroendet sviktade lite.
– Jag började om och gick på författarskolan och blev refuserad igen. Då tänkte jag att jag ger ut boken själv och började leta efter ett hybridförlag.
Svaret kom till slut från ett litet, riktigt förlag, nämligen Mormor förlag. Ida berättar vidare att hon själv gick in med en tredjedel av förlagskostnaden. Hon fick även ett antal av upplagans 1000 exemplar att sälja själv. Hela upplagan såldes slut. Noterbart är även också att boken spreds inte till rikspressen utan enbart i lokalpress. Rent ekonomiskt blev det en viss förtjänst på boken, där Ida gjorde mycket jobb själv för att sälja och även marknadsföra boken.
När det så var dags för nästa bok, ville Ida ha ett större förlag med bättre resurser i ryggen.
– Jag skrev mycket, läste, skrev om, tog hjälp av lektör, för jag förstod att det krävs mycket jobb och många omskrivningar innan det blir bra. Böcker behöver mycket arbete innan de är färdiga.
I maj 2019 ges då romanen ”I oxögat” ut på förlaget Polaris. Recensenterna har stått i kö för att få uttrycka sig i dur åt detta lyckade resultat från Idas penna. Mycket kort beskrivet handlar boken om kärlek, kamp och förändring i glasbrukens gryningstid år 1741, där även fattigdomen spelar en stor och påträngande roll. Förlaget Polaris satsar allt de har för att boken ska komma ut och få spridning. Den finns även som pocket och ljudbok.
– Jag behövde här inte göra så mycket jobb själv. Boken har även recenserats i de flesta större dagstidningarna. Jag fick även själv vara med och välja inläsare till ljudboken. Även så fick jag med bilder i boken som jag ville. Jag tycker inte att förlaget har gått över huvudet på mig och jag känner mig väl behandlad av Polaris, berättar Ida.
Pristagaren av Smålands akademis Linnépris, Ida Andersen, avrundar glatt med att ge ett bra tips till alla skrivarkollegor.
– Använd er av lektörtjänster och författarcoacher, det är en ovärderlig hjälp.
På plats på fortbildningsdagen var även Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris samt Johanna Wiman, redaktör på tidningen Skriva, som generöst delade med sig av sina erfarenheter. Detta tittar vi lite närmre på i kommande artiklar.
Text/Foto:
Stefan Larsson
Skriv en kommentar