Vem är du?
– Jag är en feelgoodförfattare som förverkligade mina bokskrivardrömmar när jag blev av med jobbet för sex år sedan.

Vad är det mest intressanta i ditt liv just nu?
– Jag väntar med spänning på att min fjärde bok Juni, juli, halva augusti ska komma från tryckeriet.

Vad eller vem fick dig att börja skriva?
– Min förtjusning i att skriva började när jag var liten och började läsa böcker och insåg att det var en riktig människa som låg bakom orden. I tonåren skrev jag noveller om ensamma tjejer som blev kära i fel killar och jag var den enda i klassen som jublade när vi skulle skriva uppsats. Men eftersom jag betraktade författare som ett helt ouppnåeligt jobb satsade jag på journalistiken i stället.

Hur gammal var du när du skrev din första bok?
– 55 år. Det är aldrig för sent.

Vilken genre föredrar du att läsa och skriva?
– Feelgood är genren i mitt hjärta. Långt innan jag överhuvudtaget hörde ordet älskade jag relationsromaner med hjärta och svärta och hoppfullt slut.

Vilken bok är du mest stolt över?
– Just nu den senaste, Juni, juli, halva augusti. Hade du frågat för ett år sedan hade jag sagt Bettys resa. Och innan dess Bettys värld och Bettys val. Jag lägger ner så mycket jobb på varje bok och alla har en särskilt plats i mitt hjärta.

Vilken bok var svårast att skriva?
– Min senaste. När jag började redigera Juni, juli, halva augusti bestämde jag mig för att ändra personlighet drastiskt på en av de viktigaste karaktärerna. Det kändes nödvändigt för spänningens skull, men innebar galet mycket jobb. Det var som att skriva om hela boken på fem veckor.

När du sätter dig och ska skriva – vad är det första du börjar med?
–I debutboken Bettys värld och hela Betty-trilogin var det huvudkaraktären. Jag visste att jag ville skriva om en journalist, 50+, på en glamorös damtidning och hennes utmaningar och drömmar både på jobbet och i kärlekslivet. I Juni, juli, halva augusti var det miljön som lockade. Jämtländska landsbygden med kor, getter, böljande ängar, fjällen i fjärran, en skäggig getbonde, ljuvlig getost, längtan och ljusa sommarnätter.

Använder du den dramaturgiska kurvan när du planerar ny bok, hur?
– Nja, jag har en början, en mitten och ett slut. Jag vet vilken riktning jag ska mot, men har ingen detaljerad synopsis med markerade ”höjdpunkter” och ”vändningar” för det tar det kål på den kreativa lusten för mig. Jag skriver mycket på känsla och vill känna mig nyfiken när jag sätter mig vid datorn på morgnarna; vad kommer att hända i dag?

Vilket hinder är det svåraste att komma över i skrivandet tycker du?
– Självkritiken. Ibland undrar jag vad jag håller på med, vem ska vilja läsa det här typ? Då är det guld värt med en förläggare som säger att man är fantastisk och att ”det är klart att du fixar det här”. Efter fyra böcker vet jag att självtvivlen kommer och går och när flowet infinner sig blir jag så uppfylld och ödmjukt tacksam att jag får ägna mig åt det här som är det roligaste jag vet.

Var skriver du och vad har du bredvid dig?
– Jag jobbar hemma i min skrivarvrå, världens minsta med utsikt mot Essingeleden. Det ska helst vara tyst, ingen musik eller tv i bakgrunden. Bredvid mig har jag mobilen och en väggkalender som jag använder för att hålla koll på tidsstolparna i manuset. Svårare än man tror. Jag har försökt att skriva på kafé för det verkar så romantiskt och charmigt, men jag kan inte koncentrera mig utan kikar och tjuvlyssnar hela tiden på folk omkring mig.

Kan du avslöja något om ditt nästa projekt?
– Det är en historia som utspelar sig på 50-talet.

Hur får du tid till att skriva?
–Jag är väldigt disciplinerad och sätter mig klockan sju varje morgon och jobbar tills hjärnan checkar ut framåt fyratiden. Det är ett privilegium att kunna skriva på heltid och morgnarna är definitivt mina bästa arbetspass.

Vad inspireras du av?
– Böcker, film, realityserier. Och framför allt människor! Kan vara någon jag ser på bussen, en relation som en kompis berättar om, en intervju jag hör … det kryllar av spännande öden i vardagslivet som kan kittla fantasin.

Vad är dina fem tips till en aspirerande författare?

1. Skriv om något du brinner för. Tänk på att du ska ägna oändligt många timmar tillsammans med dina karaktärer så
det är viktigt att du gillar att hänga med dem.

  1. Sätt upp delmål. ”I dag ska jag komma på en bra inledning/skriva ett kapitel/bli klar med den här scenen/få fason på dialogen i en viss scen. Att skriva en bok på 300 sidor kan kännas övermäktigt och man behöver få bocka av och känna sig duktig emellanåt.
  2. Ta hjälp av en skrivcoach. Det är både lärorikt och inspirerande med någon som läser vartefter och kommer med professionella synpunkter. Det kostar en slant, men det är ett sätt att visa för dig själv att du tar ditt skrivande på allvar.
  3. Ge dig själv en deadline. För att komma framåt och inte fastna på obestämd tid. Jag gav mig själv ett år till färdigt råmanus med min första bok.
  4. Se bokskrivandet som ett jobb – ett hantverk där du bygger din egen historia. Blir det rackligt får du riva delar och bygga om. Det betyder inte att det är dåligt, utan bara att du vill göra det bättre och det gagnar din bok i slutändan.

Vad heter dina böcker och var kan vi hitta dem?
Bettys värld, Bettys val och Bettys resa finns både som ljudböcker, i pocket på Ica Kvantum och i de flesta bokhandlar, och på bibliotek. Min nya Juni, juli, halva augusti kommer ut 11 maj i Akademibokhandeln och som ljudbok, inläst av Gunilla Leining, på Storytel 5 maj.

Tips på något läsvärt, förutom dina egna böcker såklart?
– Jojo Moyes är en av mina favoritförfattare och Livet efter dig har jag knappt hämtat mig från än, sex år senare. Joanna Bolouris Jag kommer hem till jul är en feelgoodpralin som kan läsas året om. Mitt supertips: Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman, en av de roligaste, mest gripande och hjärtknipande böcker jag läst någonsin.

Du har nu stafettpinnen, vem skulle du vilja att vi intervjuar nästa gång?
– Anna Lönnqvist, Kristin Emilsson, Christoffer Holst och Veronica Linarfve. Härliga feelgoodförfattare allihop!

Foto: © 2019 Fotograf Anna-Lena Ahlström