Vem är du?
Är en norrländsk levnadsglad humoristisk kvinna med många intressen. Där ingår böcker, skrivande, natur, vedhuggning, malmletning, matlagning, fiske, att träffa intressanta människor och massor av kultur. Bor i barndomshemmet med paradisisk natur, är utbildad dietist. Har tre barn och arbetar som personlig assistent. Och jobbar på att fylla varje dag med glödande liv. Fånga livsresan och strössla med extra allt.

Susanne Eriksson
Vad är det mest intressanta i ditt skrivar-liv just nu?
Väldigt många intressanta grejer på gång i mitt skrivarliv. Vår författargrupp har just gjort klart Norsjös litteraturslinga som
region Västerbotten frågade oss om vi ville göra. Så nu finns den tillgänglig på appen HärLitt. Varsin nyskriven text, författarporträtt och två favoritställen med tillhörande foton. Och jag har nyligen skickat in en tävlingsnovell till årets Sara Lidman/Lovecraft/ skräcktävling. Och håller på skriva klart en tävlingsnovell till höstens Littfors Vindelälvens litteraturfestival. Och jag söker sponsorer/medfinansiärer till utgivning av mina diktmanus. Tyvärr har ju bokbranschen förändrats, förr fick man förskott, nu ska man helst vara rik och finansiera själv och det är en farlig väg för demokratin och det fria ordet. Alla ska kunna göra sig hörda. Tips till de som har överskott, stötta kulturen och idrotten så fler får blomma det gör gott i själ och hjärta. För alla.
Vad fick dig att börja skriva?
Allt skrivande börjar med läsandet. Jag lärde mig läsa tidigt. Sedan vill orden ut när man utvecklas. Man vill skapa. Oroar mig för att det livsviktiga läsandet sjunker i vårt land. Fridlys biblioteken. Vi måste alltid fortsätta sträva mot det intellektuella. Som tar oss högre.
Finns det någon person som varit viktig för ditt skrivande?
Flera personer har varit viktiga för mitt skrivande. Mina föräldrar för det kreativa klimatet, naturen, tecknandet,
handarbetandet, slöjdandet, scenkonster, humorn i allt. Det roliga. En granne och en närboende farbror som hade välfyllda bokhyllor, uppsjöar med tidningar, lp-skivor, så man tidigt ser att man kan bygga sitt intellekt. Frågeställningarna blir djupare. Lärare som såg ens kreativitet och uppmuntrade. Och grannbyns Torgny Lindgren som generöst bjöd in mig till hans hem utanför Linköping två veckor för att praktisera när han skulle skriva “Pölsan”. Och han frågade: Vad vill du uppleva? Så jag maxade verkligen upplevelsen. Jag tog fram bakgrundsfakta till boken och han skrev första kapitlet när jag
var där så jag skulle få se hans skrivsätt. Han visade runt på Akademien, vi åt på Gyllene Freden, promenerade runt Stockholm och han var min historielärare, vi träffade hans förläggare på Norstedts, besökte kyrkor, konstgallerior, historiska platser, antikvariat. Vi besökte Vimmerby, Malexander. Han lagade mat, vi diskuterade allt mellan himmel och
jord och vi pratade Norsjöbondska till hans förtjusning. Ett minne för livet som gav mig sådan otrolig kunskap. En fantastisk insats av honom att ta sig an mig. Något för andra författare att ta efter.
Hur gammal var du när du skrev ditt första utkast till en bok?
Svårt att säga. Jag sparar alla skrivna fragment och det används oftast till något genom livet.
Var skriver du helst?
Jag kan skriva var som helst. Man är friare om man inte grottar ned sig i någon speciell plats. Jag gillar att variera, på någon naturskön plats, på cafe, hemma i soffan, i bilen. Skriver på allt, papper, anteckningar i mobilen, på datorn, ibland på
huden eller närliggande miljöer om ideer poppar upp. Skriv ner direkt annars ångrar du dig.
När du sätter dig ner och skriver – vad är det första du börjar med?
Jag skriver ned ett bra fragment, en vinnande ordföljd, en slående början som fångar tonen.
Och sen…?
Helst öser jag bara ur mig. Till dikter kan man skriva huller om buller. Ord här och där. Noveller försöker jag skriva sammanhängande scener till. Ett slags berättarskelett.
Hur skriver du? Kronologiskt, scen för scen eller har du ett allmänt kaos?
Jag öser ur. Kaos är bra. Sedan lägga till allteftersom. Kanske lägga bort och skriva på något annat en tid. Och sedan det nästan roligaste att börja peta och redigera i den nästan färdiga texten. Som kan hålla på länge beroende på vad man skriver. Till slut faller allt på plats.
Dramaturgiska kurvan, är det något du anammar i ditt skrivande?
Nej, skriv, skriv, skriv till slut löser det sig och faller på plats.
Vilket hinder är det svåraste att komma över i sitt skrivande tycker du?
Ibland att få till tid såklart. Rubriken kan många gånger vara svår att få till konstigt nog. Allt annat med texten kan vara klart men man hittar inte det specifika ordet. Ibland att kunna pussla ihop texten på rätt sätt. Och att kunna tänka bort läsarna när du skriver. Man vill kunna skriva fritt och inte ha de hängande över axlarna. Levande människor har alltid åsikter. Och alltid, hur utlämnande kan man vara om andra och om en själv.
Om du är utgiven, hur gick du tillväga?
Jag är alltid med i olika dikt och novelltävlingar. Novellen “Kall plåt” tävlade jag med i litteraturfestivalen Littfors. De tyckte den var bra, jag fick framföra den på öppen scen. De ville ha med den i sin antologi men jag sa nej för jag ville tävla med den igen på annat håll. Kom inte på pallplats där men de tyckte också om den så då gavs den ut i ljudboksantologin “Möte” som kan höras på Storytel mfl.
Har du tagit hjälp av någon – lektör, storycoach och liknande?
Nej, jag bollar idéer med folk i närheten som jag får bra utbyte av. Torgny Lindgren var en. Mina barn. Andra
litteraturintresserade vänner jag stött på genom livet. Och man ska undvika ja-sägare, man måste få lite tuggmotstånd.
Vad är dina fem tips till en aspirerande författare?
1. Du måste fylla på orden konstant iditt inre, så läs. Vidga vyerna, ta in allt läsbart.
2. Och skriv. Helst en snutt varje dag. Gör det lika naturligt som att äta, sova, jobba, skita. Skriv på bussen, på jobbrasten, när du väntar på barnen, när du slökollar tv. Skrivandet ska vara ett begär. Flödesskriv, redigera kan du alltid göra sedan.
3. Lär känna din inre skrivare. Är det på morgonen, under press eller på helgen som ditt skrivande funkar bäst? Vilken miljö fungerar, behöver du röra på dig, planterar du en ide, behöver du push av andra? Vem är din inre bokstavsmarodör?
4. Varva sådant du tycker om att göra i livet och plöj olika kultursorter så gynnar det kreativiteten. Bygg upp ett inre tryck ibland så att orden vill välla ut.
5. Använd din kunskap du besitter inom olika ämnen och varva med sådant nytt du lärt dig. Och lär dig använda dina olyckor, depressioner, tragedier och annat trist och gör det till litteratur så det gör någon nytta och inte bara drar ned dig i mörkret.
Kan du avslöja något om ditt nästa projekt?
Jag gillar deadlines och novell och dikttävlingar som vässar ens talang. Så i semestertider försöker jag fylla på och läsa lite extra och jag försöker ligga i framkant inför hösten och skriver klart så många framtida tävlingar jag hinner med. Då infinner sig ett lugn. Då är jag rustad inför höstens alla litteraturfestivaler och Bibliotekens alla event. Hoppas bli inbjuden på litteraturprat på event. Och skriva krönika skulle va kul. Så just nu är det olika noveller jag filar på.
Om utgiven – Vad heter dina böcker och vart kan vi hitta dem?
Min ljudboksnovell “Kall plåt” ingår i antologin “Möte” och finns på Storytel m.fl.
Min tredjepris vinnande novell “Eldhärd” finns tryckt i kulturtidskriften “Röster från
Vindeln”. Min novell “Myrmarker” finns tryckt i bokantologin Sara
Lidman/Lovecraft/skräck och finns än så länge bara i Stadsbiblioteket Sara kulturhus i
Skellefteå. Min dikt “Våldet bredvid mig finns tryckt i boken “On the way to?” Utgiven i
samband med 40-årsjubileumet för Kvinnojouren i Jämtland där boken används av
Kvinnojouren.
Ett vinnande foto av mig kom med i fototävlingsboken Skriva med ljus utgiven av Ekström&Garay.
Har kommit på pallplats med flera dikter. Blev tvåa i dikttävling i tidningen Amelia, olika pallplatser i biblioteks dikttävlingar, tävlar ofta i Dropastorys tävlingar, har fått pris nångång. Jag är även med i utställningen “Vår
framtid” på Nordiska museet med frågelista jag besvarade från milleniumskiftet och om kommande framtid.
Tips på något läsvärt, förutom dina egna böcker såklart?
Per-Olov Enquist tre böcker av honom som jag alltid läser om varje år: Nedstörtad ängel, Ett annat liv, Liknelseboken.
Läs även Legionärerna, Livläkarens besök och Musikanternas uttåg. Ja, allt…Den mannen hade ödmjukhet, kunskap och en ton fylld av djup kärlek i sina verk.
Lars Noren börja med dagböckerna. Sedan allt. En smak av livet. Se de livsviktiga pjäserna.
Louise Gluck. Älskar rytmen och tätheten i texterna.
Karl-Ove Knausgård. Starta med Min kamp.
Torgny Lindgren. Allt. När jag saknar honom extra diskar jag och lyssnar på hans egen inlästa ljudböcker. Så ljuvligt!
Bodil Malmsten. Dikter för livströst.
Joyce Carol Oates bara att dyka ned i den ljuvliga bokmängden.
Du har nu stafettpinnen, vem skulle du vilja att vi intervjuar nästa gång?
Författaren och mångsysslaren Jörgen Löwenfeldt som även arbetar på Nordiska museet. Fantastisk
människa.
Heja, heja.. vilken mångsidig och framåt kvinna..!
Du kommer nog att höra till de skrivare/författare, man kommer ihåg!
Gud välsigna dig i ditt livsverk!