Matälskaren och författaren Edward Blom som helst skriver noveller och är aktuell med boken ”Våga vara personlig” ger oss i vimlet ett skrivtips som är att koncentrera sig på ämnet en halvtimme innan man skriver.
Mångsysslaren Edward Blom bjöd på en härlig avdramatiserande stund om sitt skrivande som han älskar att ”fly” in i. Han gav oss även ett helt annat tips – ”Vad ni gör, stryk aldrig någonsin linne, om ni vill fortsätta vara glada och må bra”.
Anna-Maria Ekblad som har skrivit sedan hon var fem år gör sin bokdebut med ”Olyckssystrar”. Hon har en 30-årig karriär inom resebranschen med sig i bagaget som platschef och reseledare utomlands.
– Detta är en skattkista att ösa ur, berättar Anna-Maria när vi nu i första boken av kommande fjorton stycken får följa reseledaren Anna på sina thrillerförsedda resor. Första boken ”Olyckssystrar” tar oss med till Kreta, men vi kan nog ha anledning att misstänka att rollfiguren framöver kommer att hamna i Sydamerika. Detta baserat på att författaren delger oss att hennes favoritresmål som hon rekommenderar varmt, är Mexiko. Anna-Maria avrundar med att ge oss några bra skrivtips:
– Skriv varje dag, 15 minuter till att börja med, då få du en regelbundenhet. Välj en historia som du vill umgås med länge. Läs alla genrer, man lär sig mycket genom att läsa andras texter. Ha tålamod. Ta hjälp i slutfasen, våga lämna ut din text.
Förlagshuset Siljans Måsar, som funnits i elva år, ger ut litteratur om existentiella frågor och verkar för en röst för de författare som skriver det goda och helande ordet. Vi samtalar lite med några i det glada härliga gänget i deras monter.
Förlagshuset Siljans Måsar hade tveklöst en av Bokmässans gladaste och trevligaste montrar. Författarna Öyvind Ander, Yvonne Frank Månsson, förlagschef, Susanne Swantesson och Stefan Karlsson visade här upp sina nya böcker som har gemensamt att de ger oss det goda och helande ordet.
Yvonne Frank Månsson som är förlagschef har gett ut nio böcker själv. Hon ger gärna Drop a Story några skrivtips.
– Bygg intressanta bryggor mellan kapitlen, försök hålla läsarna intresserade genom boken och avsluta varje kapitel med en cliffhanger. Undvik ordet ”jag” och undvik adjektiv och använd verb. Stefan Karlsson har på förlaget precis gett ut sin debutbok ”Ängeln, Banditen och Geniet”. Boken riktar sig till dem som funderar på om det är möjligt att läsa av de energier som människor tycks utstråla och om vi genom träning kan utveckla vår intuitiva förmåga. Mycket spännande således. Stefan har vänligheten att ge oss några skrivtips:
– Våga lita på det du ska förmedla, alltså var självsäker. Försök umgås med rätt människor för att utveckla din kreativitet – träffa bra människor. Vi får hos Siljans Måsar även träffa Öyvind Ander som precis gett ut sin nya bok ”Att överleva i öken”. Han visar oss här hur hans fantastiska teckningar i boken utvecklas till texter. De som vågade kunde här även få dra ett kort av Susanne Swantesson som gett ut sin nya ”Tarot-kurs 111”. Alla vågade dock inte detta, ingen nämnd ingen glömd, vilket väckte en viss muntration hos de glada måsarna i montern.
Ett av Sveriges tyngsta namn inom förlagsbranschen, Dorotea Bromberg, från Brombergs förlag som ligger bakom smått ofattbara fyra nobelpristagare i litteratur, hade vänligheten att delge oss lite om hur det är att vara förläggare.
– Vi är judar och flydde till Sverige 1970 på grund av den då rådande antisemitismen i vårt dåvarande hemland Polen. Då var Dorotea en ung flicka på 17 år.
– Jag är mycket påverkad av min pappa och tycker det är härligt att hjälpa andra människor. Att vara en bra förläggare är att vara en god lärare och kunna marknaden. Man måste förstå den ekonomiska biten. Kunna vårda författarna, betonar Dorotea vikten av. Vad gör då en förläggare på dagarna, undrar vi.
– Vi tar emot materialet som sedan läses på nätterna, säger Dorotea med ett leende och fortsätter:
– På dagarna bygger vi ihop hela materialet med många människor, sköter marknadsföringen. Jag är att likna vid spindeln i nätet. Dorotea delger oss vidare:
– Varje år skickas det in spontant cirka 2000 manus till oss. Kanske använder vi ett av dessa. Det mesta väljer vi ut själva, bland annat författare och nya idéer. Dorotea Bromberg avrundar med att säga:
– Av tvåhundra idéer blir kanske tio av.
Vi tackar en glad Dorotea Bromberg och konstaterar att visst är det tufft, men absolut inte omöjligt att nå fram som författare.
Efter detta samtalar vi en stund med Per Björklund från Verbal förlag som funnits sedan år 2008 och som Per varit delaktig inom sedan 2015. Förlaget drivs av Per Björklund och Kristian Borg som är journalister och är särskilt inriktat på samhällsdebatt, essäistik och journalistik men ger även ut skönlitteratur och barnböcker. Per berättar:
– Vi är journalister i botten och har ett driv att få ut andras texter. En bra förläggare ska kunna hitta rätt målgrupp, man måste ha känslan för vad folk vill läsa. Vad gör ni en vanlig arbetsdag, undrar vi. – Vi hjälper bland annat folk med redigeringar, sköter marknadsföring och översättningar. Per menar att det är kanske 50/50 mellan inskickade manus/synopsis och egna idéer, då det ofta är samhällsdebatt som leder fram till en bok.
Speedcoachningen var populär hos lektören Sofia Wallin från Hoi förlag. Vind Silver från Göteborg skriver poesi, men kan även vara vårt nästa stora namn på fantasyhimlen. Han arbetar just nu på sin trilogi inom den kittlande genren. Vind tog chansen att prata med Sofia för att utveckla sitt skrivande.
Sofia beskriver sitt arbete som lektör:
– Detta gör man för att man älskar berättelser. Som lektör måste man ha en bra känsla för en story och se vad den behöver.
Även Jeanette Niemi från Kreationslotsen som är verksam som lektör sedan åtta år tillbaka beskriver sin yrkesroll för oss. – Lektör är man för att man älskar text och brinner för att hjälpa författare framåt och utvecklas. Man ska ha en närvaro, en känsla för texten och vara öppensinnad. Jeanette har själv skrivit sju böcker, bland andra ”Skapa ditt drömliv” som är en antologi om att komma framåt och att bekämpa ”självsabotörerna”. Avslutningsvis berättar Jeanette att på dagarna i sin lektörsroll läser hon mycket, analyserar och skriver utlåtande.
En annan som kan skriva lektör på visitkortet är Ann Ljungberg från Litterära Konsulter som hade 20 medlemmar från sitt kollektiv med på mässan. Anna betonar att det är ett väldigt kul jobb:
– På dagarna läser jag manus och ser vad jag behöver titta på för att hjälpa författaren framåt. Exempelvis, vad behöver göras för att förbättra strukturen, gestalter och täppa till logiska luckor i texten. Man gör helt enkelt en diagnos på manuset och upprättar en handlingsplan, säger Anna. På frågan vad som gör en bra lektör, svarar Anna:
– Man ska ha helikopterperspektiv och man ska inte heller peta för mycket i texterna.
Text/Foto: Stefan Larsson
Foto: Helen Magnusson