STATISTEN av Boris Zetterlund

Roman

Lindelöws Bokförlag, 2025

 

I en tid då det blivit allt viktigare att kunna placera in skönlitteratur i fack som t.ex. deckare, historiska romaner, feelgood etc, är det ibland befriande att läsa en roman som inte låter sig begränsas av en etikett. Boris Zetterlunds ”Statisten” är en sådan roman även om den innehåller en deckargåta och utspelar sig i mitten av förra seklet. Huvudperson och bokens ”jag” är Manda Brenner, en ung kvinna som städar trappor, är statist i en kommande Ingmar Bergman-film och drömmer om att bli en stor skådespelerska. När vi möter henne har hon precis kommit in på scenskolan i Malmö – problemet är ”bara” att hon även sitter i förhör hos polisen, misstänkt för att orsakat sin pojkväns död i en våldsam brand.

Under några få dygn rullas Mandas hela liv upp inför läsarens ögon, från barndomen till nuet; ett liv, en tillvaro och en tid där även de samhällsvillkor som Manda lever under framträder med förödande tydlighet. Inte minst måste hon, liksom de andra kvinnorna i boken, kämpa mot och förhålla sig till den utsatthet och den kvinnosyn som tar sig uttryck i allt från våld i relationer, sexuella trakasserier och/eller begränsningar och osynliggörande i yrkessammanhang. Detta är ett tema som genomsyrar hela romanen utan att för den skull göra den tung och ensidig. Här finns även plats för livsglädje och lust, vänskap och varietéer, plötsliga oförutsägbarheter och en och annan dråplighet. Berättelsen målas i olika toner, bildspråket är välfunnet och persongalleriet rikt och mångfacetterat. Författaren har en imponerande förmåga att – ibland bara genom små detaljer – göra personerna levande oavsett om det gäller en bifigur som passerar förbi eller Manda själv, hon som är så mycket mer och annat än bara en tyst statist i livet och på scenen.

Att Boris Zetterlund kan sin filmhistoria märks för övrigt i en del partier i boken där läsaren bjuds på både ”namedropping”, citat, tekniska finesser och kuriosa i ämnet. Dock vore det både synd och missvisande om ”Statisten” på grundval av detta fastnade på ”böcker som handlar om film-hyllan”. Romanen är större än så vilket gör att den, menar jag, skulle ha fungerat lika bra även om miljön och Mandas dröm handlat om någonting helt annat än filmbranschen. ”Statisten” är en allmängiltig roman om livet, döden och kärleken, om kön och klass och människors egen kraft. En kraft som finns inuti Manda och som gör henne till en överlevare.

 

Solveig Olsson-Hultgren, litteraturvetare och författare