Sara Olsson är nu aktuell med sin nyutgivna spänningsroman ”Dead & Alive” där även erotiken på ett mycket smakfullt sätt spelar en av huvudrollerna. Sara är i botten litteraturvetare och vill hon fylla ut visitkortet kan där också stå författare, förläggare, lektör och även sexrådgivare då hon just blivit färdig med en tvåårig utbildning till detta. Förlaget Ordlust startade Sara för drygt ett år sedan och just nu finns där utgivna, utöver hennes egen bok ”Dead & Alive”, den psykologiska thrillern ”Dolt under jord” som Sara skrivit tillsammans med Martin Falkman samt Maria Brundins novellsamling ”Lyda” som består av tre noveller med erotiska förtecken som möter läsarna nu i höst. Fler boksläpp från andra författare är också att se fram emot från förlaget.

Maria Brundins kittlande noveller, som ges ut på Ordlust förlag, möter läsarna nu i höst.

 

Sara Olsson bjuder i sin nya bok ”Dead & Alive” in oss till en lustfylld spänningsresa.

Innan skrivandet på allvar blev en stor del av Saras liv arbetade hon inom en helt annan bransch, nämligen på Handelsbanken med kapitalförvaltning. Detta engagemang avslutade hon för sju år sedan för att hinna med sin satsning på skrivandet och nu även förlaget Ordlust. Sara berättar att hennes rötter återfinner vi vid Höga Kusten i närheten av Sundsvall, närmre bestämt i Nordingrå. Hon bor idag i Sundsvall och Höga Kusten är något hon brinner för. Här återfinns även ”Skrivarstugan” där hon har delar av sin lektörverksamhet och arrangerar skrivarkurser. Hennes skrivintresse föddes redan när hon var fyra-fem år gammal, då hennes mormor lärde henne att läsa. Det dröjde inte länge innan den lilla flickan skrev dagböcker och poesi. Själv beskriver Sara sig som mycket teoretisk och berättar att även matematik alltid legat henne varm om hjärtat. Detta kan säkert vara en av förklaringarna till hennes mångåriga arbete i bankbranschen.

Lusten är viktig i Sara Olssons författarskap. Här vid en plats hon älskar, nämligen Höga Kusten som inspirerar och där även hennes skrivarstuga återfinns.

För sju år sedan sa hon upp sig från bankjobbet. Sara hade då som specialområde att skriva självbiografier/memoarer. Under sin utbildningstid hade hon fördjupat sig i ett antal sådana från teaterns värld. På Ekerlids förlag har tre memoarböcker och en fackbok sett dagens ljus mellan åren 2013-2017 med Sara Olssons namn på. Hon har där arbetat med Helena Ekholm, Johan och Anna Olsson, Stig Wiklund, Lars-Eric Uneståhl och Mikaela Urbom. Även dikter finns det plats för i Saras litteraturskapande och redan 2009 var hon representerad i antologin ”Svensk haiku” tillsammans med stora namn som Tomas Tranströmer och Sture Allén. Den poetiska berättelsen ”Träsmak” kom till sommaren 2011 till en utställning som ett samarbete med konstnärsgruppen KEPS.

I samband med att Sara sa upp sig från bankjobbet och började skriva memoarböcker öppnade sig även en annan värld för den klassiskt skolade litteraturvetaren för några år sedan. Hon beskriver själv att hon blev euforisk när hon kom i kontakt med den erotiska litteratur som hon börjat läsa.

– Jag slogs av tanken att jag verkligen ville jobba med och för lust. Det är något av ett kall. Jag har en vision, att samla berättelser där lusten och leken får utrymme men även allvaret och språket. Texterna ska vara vackra och av hög kvalitet. Jag ser framför mig en värld där människor accepterar varandras lust fullt ut och där man kan hämta kraft ur både egen lust och andras berättelser. Till min vision hör att jag vill vara med och bidra till ett öppet samhälle där lusten ryms.

Sara menar att rollen som författare och lektör inte är något problem att samordna. Detta då allt har en riktning. Öppenhet, acceptans och vackert skrivande är en tydlig riktning, enligt henne.

Sara Olsson har många strängar på sin lyra bl.a. författare, lektör, förläggare och sexrådgivare.

Du blandar på ett framgångsrikt sätt spänning med erotik i ditt skrivande. Du har även utbildat dig till sexrådgivare. Varför är det så viktigt med lusten i ditt skrivande?

– Energin och lusten är väldigt viktig för oss. Jag vill hjälpa människor att lära känna sig själva, med fina berättelser.

Hur skriver man om sex utan att det blir plumpt och oerotiskt utan istället fantasieggande, spännande och lustfyllt?

– Det är lika viktigt det man inte skriver som det man skriver. Man kan dra ut på förloppet genom att dra ut på scenerna. Den mentala processen är viktig. Försök få med dofterna, till exempel parfym och cigarr, dofterna är starka gestaltare. Det är viktigt att få med sinnena och att söka lusten inom och utom sig själv.

Sara berättar vidare att hon under många år funderat på att starta ett novellförlag. Men det blev ett lustförlag istället, då det är mer min inriktning, säger hon med ett leende.

Sara Olsson driver Ordlust förlag.

Hur ser en arbetsdag ut för dig när du är lektör?

– Självbiografi- och lustområdet tar upp min tid. Jag har kurser med en och en nu när vi har problemet med pandemin. Det blir som en hybrid mellan kurs och lektörskap, ett blandat skrivande.

Nämn några saker som är viktiga i lektörskapet.

– Att kunna se helheten är viktig. Jag börjar alltid med ett 30-minuters möte med mina klienter.

– Först ska man hitta inriktningen och inte börja med detaljerna.

– Att sätta strukturen och energin.

– Hur det ser ut när det är klart rent affärsmässigt.

Är det givet att man som förläggare får in bra manus, eller måste man ut och leta?

– Det gäller att ha radarn på, bland annat att ha koll på sociala medier. Man ska också hinna läsa det man får in ordentligt.

Hur ser du på skillnaden när du är lektör för en författare med kanske egen utgivning som mål jämfört med när du jobbar för ett förlag?

– Jag är ganska bra på att hitta vad som för texten framåt. För mig är processen rätt likartad. Jag brinner för att utveckla människor, men man måste vara ärlig.

Vad ser du bland det viktigaste du kan hjälpa nya författare med i ditt lektörskap?

– Att ta reda på vad det finns för styrkor och svagheter och att sedan bygga på styrkorna. Kanske gå lite utanför texterna och titta på hela hantverket, gestalta känslan och strukturen.

Sara råder definitivt en ny författare att ta hjälp av en lektör innan det är dags att kontakta ett förlag.

– Ja, man får då resonera runt sitt författarskap och får möjlighet att få ett grepp om helheten. Här är det viktigt med förtroende emellan varandra.

Vad är det roligaste med lektöryrket?

– Att göra berättelsen och författaren till det den kan bli. Att se det större möjliga, potentialen i det hela. Även att hålla mina kurser i min skrivarstuga vid Höga Kusten.

I ditt författarskap har du skrivit böcker ihop med andra, men din nya bok ”Dead & Alive” själv. Vad är fördelar kontra nackdelarna. Skriver man själv kan det till exempel inte bli några konflikter?

– Nej, vi har inte haft några konflikter. Martin Falkman och jag som skrivit ”Dolt under jord” kände inte varandra sedan innan, men det har fungerat mycket bra. Vi skrev småkapitel först, innan vi träffades. Så vi hade en lång sparringperiod, säger Sara med ett glatt leende.

 

Rent facklitterärt skulle Sara vilja skriva något om den inre och yttre kommunikationen med andra människor där erotiken är med. Även en massa lustprojekt finns med bland framtida drömmar.

Givetvis ska Drop a Storys läsare även ha några bra skrivtips, tycker Sara:

– Skriv laddat, skriv om sinnen.

– Hitta ditt tidsfönster, till exempel 25 minuter per pass när du är lite segare och lägg fokus på en speciell scen då.

– Gå en skrivkurs för att kanske hitta strukturen.

– Kontakta en lektör ganska tidigt i skrivprocessen.

– Samarbeta med folk. Nätverket du litar på är väldigt viktigt.

– Språket är viktigt. Läs mycket för att hitta ditt eget uttryck och din ton.

Spänning, erotik, memoarer och faktaböcker, inget av detta är främmande för mångsidiga Sara att skriva om. Hon brinner för att i sin förlags- och lektörsroll, både för egen del men även för att hjälpa andra, att gestalta och uttrycka sensualiteten och åtrån i skrivandet. Hon kan berätta om och guida till hur man skriver lustfyllt till exempel hur en erotisk scen eller tankegång ska beskrivas för att det inte ska bli klyschigt och hur man blandar åtrå med spänning för att handlingen ska hålla. En bra adress om ni vill utveckla detta i ert skrivande är www.ordlust.se. Sara Olsson brinner för detta och kan garanterat hjälpa till så att ni förhöjer lusten på ett smakfullt sätt i ert skrivande. Läs gärna hennes nya bok ”Dead & Alive” så förstår ni definitivt vad jag menar.

Sara med sin nya bok ”Dead & Alive”.

 

Text:

Stefan Larsson

stefanlarsson